Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Televízia

Dva denné seriály, Superstar, Farma aj neúspešný Fooor: Markíza skončila minulý rok v hlbokej strate!

Napriek tomu, že sa Markíza teší z pozície jasnej trhovej jednotky, jej finančná situácia televízii dôvod na radosť nedáva. Už štvrtý rok po sebe Markíza vykazuje stratu a to čoraz vyššiu.

Ani v roku 2013 nedokázala Markíza zastaviť negatívny trend v jej hospodárení. Za predchádzajúci rok televízia dokonca vykázala takmer raz takú stratu ako v roku 2012. Kým pred dvomi rokmi skončila v strate 10,18 mil. eur, minulý rok to bolo už 19,98 mil. eur. Ako píše portál Aktuality.sk, najviac sa pod takmer stopercentný nárast straty podpísali nižšie príjmy z reklamy, ktoré dosiahli výšku 62,02 milióna eur, čo znamená pokles o 8 mil. eur. Oproti roku 2009 má ísť až o tretinový pokles tržieb.

Nielen Markíza ale CME ako celok bojuje s finančnými problémami. Ich dôsledkom bola sériová výmena vedenia v spoločnosti a v televíziách, ktorá neobišla ani Markízu. Už pri príchode do funkcie rakúsky riaditeľ Markízy Matthias Settele otvorene prehovoril, že jeho hlavným cieľom je ozdraviť hospodársku situáciu v televízii. S ňou sa spájalo aj prepúšťanie zamestnancov, s ktorým televízia stále skončiť nemusela, CME plánovalo prepustiť zo 4 500 zamestnancov v televíziách tisícku, čo by predstavovalo úsporu 30 mil. eur.

Popri poklesu príjmov z reklamy Markíza len na mzdách rozdala za rok 2013 o milión eur viac ako pred rokom. Popri tom si neodpustila na jar aj na jeseň, podobne ako tento rok, dva veľké projekty – Superstar a Farmu,  od jesene ťahala dva denné seriály, z rozpočtu ukrojila aj neúspešná stanica Fooor či bohatý nákup akvizícií. Settele pri pohľade na výdavky a príjmy televízie Fooor zrušil, jeho obetovaním si televízia mohla ponechať Búrlivé víno aj Chlapi neplačú. Napriek stratám zainvestuje aj do piatej Farmy.

Zlú finančnú situácii Markízy nemá na svedomí iba jej bývalé vedenie, ale aj bývalý riaditeľ CME Adrian Sarbu. Ten urobil niekoľko nešťastných rozhodnutí, presadzoval paušálne zásahy do programových štruktúr televízií s odlišným správaním divákov, osudnou mu bola zmena obchodnej politiky televízií, keď výrazne zvýšil ceny, pričom zrušil bonusy a zľavy pre mediálne agentúry. Týmto krokom chcel reagovať na pokles výnosov v roku 2012, pohneval si však klientov aj agentúry, ktoré od televízií odišli, čo znamenalo ešte ďalší prepad.

Markíza však zvyšujúcej sa strate pomohla aj sama, šťastným krokom nebolo spustenie televízie Fooor, ktorú Settele pri pohľade na výdavky a príjmy televízie zrušil, drahá je aj výroba dvoch denných seriálov súčasne. Obetovaním Foooru si však televízia mohla Búrlivé víno aj Chlapi neplačú ponechať, napriek stratám zainvestuje aj do piatej Farmy.

Čítať viac...
Nahor