Rádio
Fun rádio o kontroverznom prieskume: Je absolútne nereálne, aby sa Viva Metropol umiestnila prvá!
Spor medzi Expresom a rádiom Viva Metropol môže skončiť na súde, obe rádiá zvažujú žaloby. Ako vníma kontroverzný prieskum Fun rádio, ktoré sa umiestnilo na jeho druhej priečke?
Viva Metropol prvá, Fun rádio druhé a rádio Expres na treťom mieste. To sú výsledky vyžiadaného prieskumu počúvanosti rádií realizovaného v šiestom mesiaci tohto roka spoločnosťou TNS Slovakia na žiadosť rádia Viva Metropol, ktoré s TNS uzatvorila zmluvu o dielo. Po zverejnení výsledkov prieskumu sa do Viva Metropol pustilo rádio Expres, pričom TNS Slovakia sa od výsledkov dištancovala.
Rádio Expres sa do konkurenčného rádia pustilo najmä po tom, čo Viva Metropol v maili zaslanom inzerentom prezentovala, že cena za tisíc oslovených respondentov je v rádiu o cca 200 % výhodnejšia ako u konkurencie, pričom sa priamo porovnávala s oficiálnym lídrom trhu. „Tieto praktiky považujeme za nekalosúťažné konanie a zvažujeme žalobu,“ znie stanovisko Expresu. Viva Metropol takúto reakciu označila za osočovanie a spochybňovanie prieskumu bez akýchkoľvek faktov. „Pretože sa však informácia z Rádia Expres nesie aj v duchu osočovania a znevažovania, po porade s právnymi zástupcami zváži aj príslušné právne kroky voči takémuto konaniu,“ povedal managing director Viva Metropol Milan Kodaj.
Fun rádio sa v kontroverznom prieskume umiestnilo druhé, pričom jeho stanovisko je miernejšie ako v prípade Expresu. Komerčná dvojka na trhu však považuje za nereálne, aby sa Viva Metropol umiestnila na prvej priečke merania. „Predpokladáme však, že je absolútne nereálne, aby sa rádio Viva Metropol umiestnilo na prvej priečke v počúvanosti v Bratislavskom kraji, a to aj napriek tomu, že zohľadňujeme znalosť značky Viva, pretože ani pri meraniach, v ktorých ešte figurovalo samostatne rádio Viva, nebolo toto rádio najpočúvanejším rádiom v Bratislavskom kraji a to malo v BA kraji oproti rádiu Viva Metropol vynikajúce pokrytie,“ píše v stanovisku pre Mediaboom.sk obchodná riaditeľka Fun Media Group Miriam Kittler.
Tá za kľúčový pre médiá aj zadávateľov reklamy považuje prieskum MML, ktorý je podľa nej spoločne s peoplemetrami jediným relevantným prieskumom na mediálnom trhu. „V MML žiaľ v predchádzajúcom období rádio Viva Metropol ani nebolo zaradené. Najbližší prieskum, ktorý by mal hovoriť o počúvanosti radia Viva Metropol by mal byť zverejnený pravdepodobne v auguste, kedy budú výsledky počúvanosti za 2. kvartáli 2014,“ pokračuje Kittler.
Obchodná riaditeľka Fun Media Group, ktorá okrem reklamného priestoru Fun rádia obchoduje aj priestor Európy 2, nakoniec dodáva, že práve Fun rádio je z dlhodobého hľadiska jednotkou v Bratislavskom kraji. „Už dlhodobo si udržuje prvú priečku v Bratislavskom kraji Fun rádio, resp. teraz aj kombinácia Radiogroup – Fun rádio + Europa2. Veríme, že túto prvú priečku sa nám podarí obhájiť aj v nasledujúcej vlne prieskumu,“ dodáva Kittler.
Viva Metropol na rozdiel od Miriam Kittler spochybňuje relevantnosť najväčšieho prieskumu merania počúvanosti na Slovensku a pochybnosť má mať napríklad aj Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS, pozrite si zoznam členov). Práve z tohto dôvodu má Viva Metropol potrebu uskutočňovať vlastné prieskumy. „Od roku 2011, kedy sa ukázala netransparentnosť a nízka dôveryhodnosť meraní počúvanosti rádií sme podobne ako iné rádia pristúpili k vlastným zadaniam meraní v iných agentúrach ako Median. Nie sme jediní, ktorí zistili hlboké disproporcie voči „oficiálnym“ výsledkom a aj samotná ANRTS odmieta rešpektovať takéto deformovanie trhu. Ako je však vidieť niektorým subjektom to vyhovuje a proti objektívnejším formám merania, resp. ich výsledkom sú ochotní poprieť aj sami seba ak na nich niekto vyvinie dostatočný tlak,“ píše vo svojom stanovisku k situácii Milan Kodaj z Vivy Metropol.
Krátko o kauze Viva Metropol vs. TNS Slovakia: Rádio Viva Metropol zadávateľom reklamy rozposlalo výsledky prieskumu, podľa ktorého sa malo stať najpočúvanejším rádiom v Bratislavskom kraji. Prieskum mala realizovať spoločnosť Dataset pod kontrolou veľkej spoločnosti TNS Slovakia, ktorá má pod palcom napr. aj meranie televíznej sledovanosti. Výsledky prieskumu vyvolali veľký odpor ako zo strany oficiálneho lídra trhu Rádia Expres, tak aj spoločnosti TNS Slovakia, ktorá sa od výsledkov merania počúvanosti nakoniec dištancovala. Viva Metropol však mala uzavrieť dohodu práve s TNS Slovakia, ktorá mala dohliadať ako na priebeh prieskumu tak odstránení zistených nedostatkov. Celé stanovisko Vivy Metropol aj TNS Slovakia priniesol web Stratégie.sk.
Výsledky prieskumu