Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Joj ostro kritizuje národný prieskum sledovanosti: Plusku predbiehajú aj maďarské stanice! (vyjadrenia, podrobnosti)

Spoločnosť Median SK od roku 2004 uskutočňuje pravidelný národný prieskum „spotreby, médií a životného štýlu“, v ktorom okrem iného monitoruje aj sledovanosť televízií. Robí to však prostredníctvom ankety, ktorej výsledky sa výrazne líšia od dát z peoplemetrov. Joj už zareagovala verejne.

Joj sa výrazne ohradila voči výsledkom prieskumu „MML – TGI národný prieskum spotreby, médií a životného štýlu Market & Media & Lifestyle – TGI“, ktorý pravidelne uskutočňuje spoločnosť Median SK. Televízii sa nepáči spôsob, akým dochádza ku zberu dát, ktorý je podľa nej zastaralý a deformuje výsledky. V období internetu a peoplemetrov, ktoré ponúkajú najpresnejšie meranie sledovanosti a získavanie informácií o cieľovej skupine, je anketový spôsob zberu dát, akým ho realizuje spoločnosť MEDIAN SK, zastaralý, nepresný a jeho výsledky výrazným spôsobom deformujú skutočný stav na našom trhu,“ píše Joj v tlačovej správe.

Joj deformáciu a nepresnosť poukazuje na príklade menšej Plusky, ktorá sa pravidelne nedostáva do rebríčka Top 10 televíznych staníc v parametri „sledoval včera“. „Podľa peoplemetrov je však PLUSka v cieľovej skupine 12-54 najsilnejšou televíziou spomedzi tzv. „menších staníc“ a celkovo je dlhodobo štvrtou najsledovanejšou televíziou na našom trhu. V cieľovej skupine prieskumu spoločnosti MEDIAN SK (teda CS 14-79) by PLUSke podľa elektronického merania (peoplemetrov) patrila piata priečka,“ pokračuje televízia.

Tá sa pri svojej kritike ďalej opiera o prieskum Brand Study, ktorý si u spoločnosti GfK necháva pravidelne realizovať. „Na vzorke respondentov z CS 15-54 kvalitatívnymi metódami (20 respondentov) a kvantitatívnymi metódami (1 000 respondentov), má PLUSka najviac lojálnych divákov a najlepšie rozpoznateľnú značku spomedzi malých, resp. tematicky zameraných slovenských staníc,“ cituje televízia výsledky z Brand Study 2014 publikované vo februári 2015.

Joj ďalej uvádza, že túto situáciu sa pokúsila riešiť. Median SK však nemal mať záujem o diskusiu. „Najviac nás však mrzí, že spoločnosť doteraz (ani v minulosti) nebola ochotná diskutovať s odborníkmi na výskum z našej spoločnosti o metodike spomínaného prieskumu a o relevantnosti jeho výsledkov,“ píše televízia. Podľa nej dochádza publikovaním často citovaných prieskumov MML-TGI k poškodzovaniu obchodných záujmov Joj Group.

Spoločnosť Median SK sme požiadali o stanovisko.

Čo na to riaditeľ? O senzáciu nejde

Portál Mediaboom.sk si podobnú situáciu všimol už pred rokom. Skontaktovali sme sa tak s riaditeľom spoločnosti Median SK, Jindřichom Bardonom. Ten v tom čase pripomenul, že národný prieskum MML-TGI je len sekundárnym zdrojom dát sledovanosti. „Rád by som zopakoval, že národný prieskum MML-TGI vždy poskytoval a aj naďalej poskytuje čísla o sledovanosti televízie len ako sekundárnu informáciu, pretože na rozdiel od píplmetrov ide len o deklaratívnu sledovanosť, nie technicky nameranú. A túto skutočnosť vždy riadne pri všetkých príležitostiach celkom hlasito artikulujeme,“ povedal Bardon pre Mediaboom.sk v máji 2014.

K situácii s Plus, ktorá sa často nedostáva do Top 10 najsledovanejších staníc, povedal, že za tým netreba hľadať senzácie. Podľa jeho názoru stanica do čelnej desiatky patrí aj v národnom prieskume. „Každé uverejňované dáta vychádzajú z viac ako 4 000 respondentov. Televízia Plus sa v národnom prieskume dlhodobo drží na veľmi podobných číslach. Nehľadal by som však za aktuálnym stavom žiadnu senzáciu. Televízia Plus patrí do Top 10 slovenských televíznych staníc aj v národnom prieskume MML-TGI,“ dodal Bardon.

Stanovisko Median SK (22. 5. 2015): „Domnievame sa, že ide o nedorozumenie v komunikácii s TV JOJ, preto by sme primárne chceli komunikovať priamo s nimi. Prebrať si jednotlivé analýzy a možný metodologický vplyv jednotlivých výskumov. Zatiaľ sa nám dnes nepodarilo spojiť ani telefonicky, ani mailovo,“ povedal vedúci softvérového oddelenia Median SK, Ján Badinský.

Plusku predbiehajú Maďari

Najnovší prieskum MML-TGI sleduje obdobie od 4. kvartálu roka 2014 po 1. kvartál 2015. Prieskum bol vyhotovený na vzorke respondentov 4 434 vo veku 14 – 79 rokov v termínoch 15. 9. 2014 – 14. 12. 2014 a 5. 1. 2015 – 29. 3. 2015. Osobne uskutočnených prieskumov bolo z celej vzorky približne 75 %, zvyšných 25 % telefonicky.

Z výsledkov prieskumu vyplýva, že v sledovanom období v parametri „sledoval včera“ dosiahli celkovo stanice sledovanosť 87 %, čo predstavuje takmer 4 milióny divákov. Na čele rebríčka staníc sa umiestnila tradične Markíza, ktorá mala dosiahnuť sledovanosť až 53 %, nasledovala Joj s 33 % a Jednotka s 24 %. Prekvapením je TA3, ktorá sa umiestnila na 4. mieste so 6 % a až za ňou sa umiestnila Doma s rovnakým percentom. Nasledujú Dajto, Dvojka a ČT 1 so štyrmi percentami. Top 10 uzatvorili české stanice Nova a Prima s tromi percentami. Pluska v top desiatke chýba.

(kliknutím zväčšíte)
MML-TGI 4.+1.2015_tv_sledoval vcera

Do rebríčka sledujúceho podiel na trhu staníc sa už Pluska dostala. Jej výsledok bol 1 %. Viac Median SK nameral aj maďarskej stanici RTL Klub, pred rokom sa takto pred Plus dostala aj ďalšia maďarská stanica TV 2. Na čele súčasného rebríčka skončila Markíza s 38 %, pokračuje Joj s 21 % a Jednotka so 14 %.

(kliknutím zväčšíte)
MML-TGI 4.+1.2015_tv_podiel na trhu

Čítať viac...
Nahor