Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

AKTUÁLNE: Hodnota Apple výrazne klesla, investori stupňujú tlak! Predbehol ho Google (rebríček TOP 100)

Deviaty raz po sebe štúdia MillwardBrown BrandZ zostavila rebríček TOP 100 najcennejších značiek sveta. Až 18 z nich patrí do kategórie technológií, pričom rebríček prináša niekoľko zmien. Po prvý raz sa do elitnej stovky prebojoval Twitter, Apple zosadil z trónu Google.

Apple už nie je najcennejšou značkou sveta. Na čele rebríčka BrandZ sa držal od roku 2011, no za ostatných 12 mesiacov ho dokázala vďaka raketovému nárastu predbehnúť spoločnosť Google. Hodnota značky vyhľadávacieho gigantu vzrástla medziročne o 40 % na 159 miliárd dolárov, o čo sa pričinilo hneď niekoľko významných investícií. Google sprístupnil svoj nový tech produkt Google Glass bežným spotrebiteľom, spustil smart TV plug-in Chromecast vo Veľkej Británii, kúpil Nest – firmu vyrábajúcu inteligentné domáce zariadenia za 2,3 miliardy dolárov a takisto pokročil pri zavádzaní svojich samoriadiacich áut. Spoločnosť sa do života obyčajných ľudí čoraz významnejšie dostáva prostredníctvom obľúbeného mobilného operačného systému Android, čo výrazne pomohlo budovaniu spotrebiteľského vnímania Google ako značky, ktorá je „iná“ a zároveň „nápaditá“.

Google mal rušný rok podporený silným finančným výkonom. Kým on dokázal zaznamenať štyridsaťpercentný nárast, pre Apple znamenalo ostatných 12 mesiacov pokles hodnoty značky o 20 % na hodnotu 148 miliárd dolárov v roku 2014. Autori správy tvrdia, že aj keď Apple naďalej ostáva top značkou, spotrebitelia začínajú mať pocit, že už „neprináša nové technológie“, pretože len pretvára aktualizácie svojich produktov a neprichádza s ničím novým. Uplynulý mesiac spoločnosť vykázala ďalší nárast zisku za posledný štvrťrok, avšak tempo rastu sa spomalilo a investori začínajú zvyšovať svoj tlak a naliehajú, aby sa Apple vrátil do čias krátko po tom, čo začal predávať iPhone.

Hranicu 100 miliárd dolárov dokázala prekročiť v rebríčku tretia spoločnosť IBM (hodnota spoločnosti 107,5 mld. dolárov), ktorá obhájila minuloročnú pozíciu. V rámci sociálnych sietí má najvyššiu hodnotu Facebook, ktorý poskočil o desať miest na 21. priečku (35,7 mld. dolárov), po prvý raz sa do Top 100 dostal Twitter s hodnotou takmer 14 mld. dolárov či LinkedIn s hodnotou značky viac ako 14 mld. dolárov. Zaujímavé je porovnanie gigantov v oblasti sladených nápojov, kým Coca-Cola medziročne poklesla o jednu priečku na 6. miesto s hodnotou značky 80,6 mld. dolárov, Pepsi sa prepadla o trinásť priečok na hodnotu 11,4 mld. dolárov.

Spomedzi značiek najrýchlejšie rástol čínsky internetový portál Tencent, s nárastom 97 % sa stal najcennejšou ázijskou značkou na celom svete. Vo Veľkej Británii sa na mieste najcennejšej značky udržal Vodafone  a to napriek 9% poklesu hodnoty značky na 36 mld. dolárov z dôvodu finančného dopadu odpredaja svojho 45-percentného podielu v spoločnosti amerického mobilného operátora Verizon.

Za ročnú štúdiu je zodpovedný WPP a vykonáva ju MillwardBrown Optimor, ktorý na výpočet hodnoty značky využíva názory potenciálnych a existujúcich zákazníkov značiek, spolu s ich finančnými údajmi. BrandZ sa považuje za najväčšiu databázu hodnoty značiek na svete.

TOP 100 najcennejších značiek sveta v roku 2014 (po kliknutí zväčšíte)
BrandZ top 100 najhodnotnejsich znaciek

Čítať viac...
Nahor