Naši sa trafili do života slovenských rodín: Dôvody, prečo seriál uspel!
8. januára 2016  //  Aktuálne, Showbiz  //  Bez komentárov

Nový seriál Naši má za sebou silný štart, podarilo sa mu dokonca ulahodiť aj kritikom komerčných televízií.

Naši sú po odvysielaní prvých častí veľkým prekvapením Joj. Prekvapili nielen výsledkami sledovanosti ale už ako projekt. Ocenili ho aj mnohí kritici komerčných seriálov. Aký bol jeho recept na úspech?

Základným kameňom úspechu seriálu je to, čo kedysi preslávilo Panelák a dopomohlo pritiahnuť aj masy k Hornej Dolnej. Naši sú postavení na skutočnom prostredí a skutočných situáciách zo života bežných rodín v odľahčenom komediálnom spracovaní, čo sa hneď prejavilo na reakciách divákov. Mnohí z nich po odvysielaní seriálu reagovali pozitívne práve na to, že sa dokázali stotožniť s ich vlastným životom, čo je pre televízny seriál vzácne.

Televízia zároveň zacielila na významnú cieľovku – rodiny. Napriek tomu, že v tej seriálovej sú hlavnými hrdinami traja chlapci, stotožniť sa so situáciami Rodinovcov dokáže akákoľvek rodina. Buď si situáciami zo seriálu prešla, alebo sú čerství rodičia zvedaví, čo ich v najbližších rokoch čaká.

Seriálu sa podarilo reflektovať slovenské reálie aj cez to, že je adaptovaný z pôvodnej kanadskej licencie. Mnohí diváci ho poznajú z Poľska, kde sa vysiela pod názvom Rodzinka. Adaptovať zahraničný seriál v našich končinách nie je jednoduché, presvedčili sa o tom napríklad tvorcovia seriálu Klan. Kanadský originál Les Parent prináša aktuálne už ôsmu sériu, spoločne je napísaných až 157 epizód. Joj zatiaľ natočila 20 častí.

Prekvapením tak veľkého úspechu Našich je, že ide v podstate o komorný seriál. Málo hercov v malom prostredí, iba jednoduché úryvky zo života jednej rodiny. Základ úspechu v tomto prípade položila Joj s počiatočnou vydarenou intenzívnou kampaňou a spojením novinky s chytľavou a jednoduchou titulnou piesňou, ktorá chytila deti a rodičov. Zároveň promo nastavila na obdobie vianočných sviatkov, kedy je pri obrazovke najviac divákov. Rovnaký recept použila Markíza pred štartom Hornej Dolnej a vynieslo jej to úspech.

Z pohľadu spracovania sú dokonca Naši úspešnejší ako Horná Dolná. Tá je postavená na náročnej výrobe v exteriéroch s množstvom známych a teda nie lacných hercoch. Naši sa nateraz uspokojili s interiérom domu a päticou hercov, v prípade známej dvojice tvorcovia ani nešli cestou neopozeraných tvárí. Televízii tiež okamžite zafungovali detskí herci, ktorých herecké výkony diváci ocenili.

Niektorým divákom prekážalo, že seriál stavia len na skečoch bez výraznejšieho deja jednotlivých epizód. Práve to však pomohlo k jeho odlíšeniu od iných seriálových projektov. Jeho plusom je aj dĺžka, epizódy by sa mali hýbať medzi 25 – 30 minút. Kratšiu dĺžku mala pôvodne aj Horná Dolná, po jej úspechu minutáž Markíza nadĺžila a už ju dokáže prerušiť tromi brejkami. Naši by mali byť prerušení maximálne jednou reklamou.

Základom pokračovania úspechu Našich bude udržanie vtipných a najmä reálnych situácií.  Mnoho seriálov sa spočiatku snaží reflektovať realitu, no s pribúdajúcimi časťami sa začínajú zamotávať, v prípade komediálnych seriálov preháňať. Či nastane efekt ako pri Hornej Dolnej, ktorá po úvodnej časti držala a dokonca naberala divákov, je otázne. Očakávaný bude skôr pokles, nakoľko k takýmto ratingom by Naši museli pravidelne oslovovať divákov, ktorí bežne televíziu nesledujú.