1890 jedným z najväčších projektov televízie na Slovensku: Môže preraziť do Európy, odhalený rozpočet!
7. marca 2017  //  Aktuálne, Televízia  //  Bez komentárov

13-dielny seriál označuje televízia nielen za najvýpravnejší tohto roka ale aj jeden z najvýpravnejších v histórii slovenskej televíznej tvorby, dostať sa môže aj za hranice. Aký bol jeho rozpočet?

Joj v nedeľu s úspechom odštartovala historickú kriminálnu sériu 1890, ktorá sa divákom uviedla odľahčená brejkami ako najsledovanejší program uplynulého týždňa. Projekt, ktorý je vo výraznom kontraste s hlavným konkurentom Tvoja tvár znie povedome, dokázal prvý vzájomný súboj s celebritnou šou vyhrať a potvrdiť tak otvorenosť divákov aj k náročnejším projektom.

Kým ešte donedávna prevládal názor, že slovenský divák je vo väčšine schopný skonzumovať len lacnú zábavu či jednoduchý seriál, tvorcovia v poslednom čase pripomínajú, že to tak nie je. “Slovenského diváka netreba podceňovať,” hovorí pre Mediálne.sk režisér 1890, Peter Begányi. “Vládne tu predstava, že divákovi stačí nasekať lacnú zábavu á la Horná Dolná, veď on je na to zvyknutý a zožerie to. Lenže toho balastu je toľko, že divák sa potrebuje niekedy aj nadýchnuť a dať si niečo zmysluplné,” pokračuje.

1890 sama televízia či jej riaditeľ, Marcel Grega, označujú za mimoriadne výpravný televízny projekt a jeden z najkvalitnejších v televíznej histórii. Seriál prešiel dôslednou filmovou prípravou, výrazne odlišnou od prípravy seriálov. “Mali sme šesť či sedem verzií každej časti. Stále sme s tým neboli spokojní a vylepšovali sme to. S hlavným kameramanom a vedúcou výroby sme tiež pol roka len chodili po lokáciách, so všetkými hlavnými postavami sa robili herecké skúšky. Na pľac museli prísť absolútne pripravení a potom sme mohli s nimi improvizovať. Všetko sme robili ako film, čo tiež znamenalo, že každý obraz v scenári sme mali vopred rozzáberovaný. Keď prišlo natáčanie, vedeli sme presne, čo sa má diať. Týmito postupnými krokmi som si overoval, či to bude dobré a či to funguje,” hovorí Begányi.

Seriál si tak vyžiadal nemalé finančné prostriedky. Joj 1890 financovala sama, pokúšala sa o príspevok Audiovizuálneho fondu, no neuspela. Podľa režiséra stálo 13 častí 1890 televíziu okolo 2 milióny eur, čo je v priemere takmer 154-tisíc na jednu epizódu. Seriál sa tak aj rozpočtom stal ťažiskovým projektom Joj, ktorý takto vystriedal pre túto sezónu veľkú šou.

Filmové spracovanie dobovej kriminálky malo zaujať aj zahraničných partnerov. Záujem mali prejaviť významnejší distribútori v Európe. “Keď sme ukazovali výsledky našim partnerom buď v Česku alebo dôležitejším veľkým filmovým európskym distribútorom, tak záujem o spoluprácu bol dosť veľký,” povedal Grega.