Aktuality
Miliónová rozprávková novinka zažíva po premiére veľkú hanbu. Kde je hlavná hviezda?
Kritici aj diváci sa v názoroch stretávajú. Tvorcovia Lásky na vlásku ponúkajú nudu zabalenú do lživého marketingu.
Nová slovenská rozprávka, na ktorej vznik boli Slováci patrične hrdí, očakávania od úvodného premietania v kinách nenapĺňa. Láska na vlásku, vďaka ktorej po štyroch rokoch uvedie RTVS na Vianoce pôvodnú rozprávkovú novinku, je nielen slabá, ale svojim marketingom zavádza.
„Takto som sa ešte v živote pri filme nenudil,“ aj takýto komentár pribudol pri hodnoteniach rozprávky na portáli Čsfd.cz. Sto ľudí, sto chutí, no komentár prakticky vystihuje to, čo sa mnohí recenzenti snažili o Láske na vlásku povedať. Tá totiž ponúka, ako píše kritika portálu Kinema.sk, riedky dej, ktorému uberajú ako nezaujímavo spracované postavy, tak nedotiahnuté detaily a častokrát aj vláčne dialógy, ktorým chýba ľahký humor, aký od rozprávky divák očakáva. Ani tejto snímke sa nepodarilo vyhnúť dobovým či dejovým nezmyslom.
Samotný námet diváka tiež neprekvapí: „Rozprávka nadväzuje na motívy z Twainovho Princa a bedára, Rapošovho Falošného princa (založeného na rozprávke Wilhelma Hauffa O nepravom princovi) a niektoré detaily prezrádzajú inšpiráciu ďalšími predlohami (matka a dcéra bažiace po prepychu akoby vyskočili z Perinbaby),“ píše recenzia portálu Cinemaview.sk
Pôvodné cielenie na detského diváka ostalo vo výsledku nenaplnené. Pre koho je však rozprávka Mariany Čengelovej-Solčanskej teda určená? „Dlho som rozmýšľal, pre koho je film určený primárne. Pôvodne som si myslel, že pôjde o mladšie ročníky a rodiny s deťmi. Keď sa však skupinka nežnejšieho pohlavia začala v polovici filmu rozprávať a neprestala až do záverečných titulkov a deťúrence sediace predo mnou mali väčšiu záľubu v pravidelnom navštevovaní verejných záchodov, ako v sledovaní príbehu o netradičnej zmene identít, uvedomil som si, že žánrovo je film strašne chaotický, akoby nevedel, čo chce predať a o pár mesiacov skončí prilepený na skle v stánkoch za akciovú cenu,“ píše recenzent na portáli Refresher.sk
Pozitívne ohlasy, vďaka ktorým film získava percentá, reagujú na využívanie krás slovenskej prírody a spracovanie filmu po vizuálnej stránke. V kritikách veľmi pozitívne vyznieva počínanie si Sama Spišáka, ktorý náročnú dvojrolu zvláda s jeho vlastnou ležérnosťou. Aj tu však film naráža na nemalý problém. „Medzi Matejom a Tomášom nie je takmer žiadny charakterový rozdiel. Obaja sú kladní, aj keď spočiatku trošku zmätení hrdinovia,“ zhŕňa problém Cinemaview. Pozitívne hodnotenia si vyslúžila za svoj výkon aj Judit Bárdos, ktorá mohla v rozprávke dostať viac priestoru. Koho však diváci na plátne skutočne postrádali, je hlavná hviezda filmu, o ktorej sa točí aj celý marketing. A práve ten zožal najväčšiu kritiku.
Celeste Buckingham totiž vo filme dostala len minimum replík. Po pravdepodobný dôvod nemusíme chodiť ďaleko. „Zopár pekných úsmevov, nejaká tá slza, nepekné príčesky a menší počet filmových replík, ako mala Maggie vo všetkých 22 sériách Simpsonovcov dokopy! Jeden by čakal, že neapolská princeznička dostane na pľaci viac priestoru, no jazyková bariéra bola asi priveľké sústo. Možno keby mohla počas filmu svoje texty spievať, vyzeralo by to lepšie,“ píše Refresher.
Keď sa však o niekom, ako hlavnej hviezde novej rozprávky hovorilo, bola to práve Buckingham, ktorá Lásku na vlásku prezentovala. Rozhovory, plagáty, k tomu titulná pieseň práve od mladej speváčky speváčky. Divák tak bude mať plné právo na kritiku. „V očakávanom hereckom debute speváčky Celeste Buckingham (mimochodom, veľmi topornom a nevierohodnom s minimálnym množstvom replík) v žiadnom prípade nevidno vychádzajúcu hviezdu, skôr hlúpy marketingový ťah, ako všemožne nalákať mladé ročníky do kín a vidieť svoju „celebritu“ na veľkom plátne,“ píše Kinema.
____________
Výrobu Lásky na vlásku si na starosť zobrala ako koproducent spoločnosť JMB Film & TV Production Bratislava, s ktorou ešte koncom minulého roka podpísala RTVS zmluvu. Rozpočet novej rozprávky bol podľa verejnej zmluvy pôvodne 1 130 538 eur vrátane dane, v priebehu nakrúcania sa však navýšil na približne 1 450 000 eur bez DPH, píše Medialne.sk. Zvýšil sa aj koprodukčný finančný vklad RTVS do rozprávky z 330 000 na 430 000 eur.
Poslednou rozprávkou z dielne verejnoprávnej televízie je Orest z rodu čarodejníkov z roku 2010, kedy mala aj premiéru. V univerzálnej skupine 12+ si rozprávku na Štedrý večer v jej premiére pozrelo 376 tis. divákov (16,4 %).
