Kino
Ilegálny film Escape from Tommorow vzbudzuje ohlasy kritikov s právnymi žalobami spoločnosti Disney
Ak sa chcete presláviť vo filmovej brandži ako režisér, scenárista aj producent, k tomu si poštvať proti sebe veľkých „hlavúňov“ filmového štúdia a zapísať sa do histórie kinematografie ako priekopník, rozhodne odporúčame sa inšpirovať americkým režisérom Randy Mooreom. Tomu sa to podarilo a to jediným filmom, ktorý sa stal najdiskutovanejším a najsledovanejším v médiách po jeho uvedený na filmovom festivale Sundance 2013. Svoju povesť si taktiež obhájil na 15. filmovom festivale Rogera Eberta v Champaing v Illinois, ktorý vybral tesne pred smrťou sám osobne Roger Ebert, americký filmový kritik a držiteľ prvej Pulitzerovej ceny za filmovú kritiku z roku 1975 písal pre Chicago Sun-Times a bol považovaný za najvplyvnejšieho filmového kritika v USA. Organizátori programu festivalu totiž tvrdili, že ide o jedinečný film o terore všade prítomnej zábavy. A to už po filme „poľovali“ právnici filmovej spoločnosti Disney!
Film Escape from Tomorrow sa stal jednoducho hitom a rozvíril pokojné vody filmových festivalov. A o čom táto snímka je ?
[youtube width=“600px“ height=“400px“]1nfU_5NWBoE[/youtube]
[youtube width=“600px“ height=“400px“]kYU6NGMin-0[/youtube]
V posledný deň rodinnej dovolenky v zábavnom komplexe Walt Disney World na Floride sa Jim White (Roy Abramsohn) dozvie telefonicky od svojho šéfa, že bol prepustený z práce. Je šokovaný touto správou a snaží sa nedať vidieť na sebe znepokojenie, aby nepokazil posledný deň dovolenky. Pri oddychovaní pri bazéne v rezorte zbadá dve mladé francúzske dievčatá, ktoré ho začnú zaujímať. Potom, čo sa jeho syn zamkne v hotelovej izbe a odmieta ju opustiť a manželka je nepríjemná, vyberie sa zo svojou dcérou na ďalšiu atrakciu do parku, kde sa opätovne pretnú cesty Jima a mladých dievčat. Snaží sa s nimi držať krok a nestratiť ich. Jeho syn zatiaľ stretáva vozíčkara a začne na ňom robiť pokusy jeho života. Toto všetko sa odohráva na pozadí atrakcií zábavného parku Disneyland a jeho „značiek“, kde sa Jimovi začnú zdať zvláštne, zlovestné a bizarné veci, ktoré nevie či sa dejú náhodne alebo či sú reálne. Nasleduje podivný sled nepochopiteľných udalostí, ktoré vyvrcholia jeho zatknutím ochrankou parku, ktorá je znepokojená epidémiou mačacej chrípky v parku. Jim je prevezený na výsluch do vesmírnej lode v Epcot Center, kde je vypočúvaný v spojitosti z rozšírením vírusu v parku. Po výsluchu je jeho mozog „vymazaný“ a je vyhodený z vesmírnej lode. Po tomto incidente sa zhorší jeho zdravotný stav a umiera v hotelovej izbe pravdepodobne na mačaciu chrípku.
Kritici nešetria chválou na tento filmový počin a prirovnávajú ho k najlepšej tvorbe režisérov Davida Lyncha alebo Romana Polanského. Taktiež sú ohromení smelosťou Randyho Moorea a jeho citlivosťou pri umeleckom stvárnení filmu, jeho surrealistickým podaním a monochromatickým obrazom, ktorý vytvára dokonalý „noir“ zážitok.
Režisér však musel veľmi improvizovať pri natáčaní filmu z dôvodu zákazu točenia v zábavných parkoch spoločnosti Disney bez špeciálneho povolenia. Preto musel používať upravené kamery ktoré museli vyzerať presne tak aké používajú návštevníci parku a scenár mali herci vo svojich telefónoch a i-padoch. Po nakrútení materiálu finálne úpravy robil Moore v Južnej Kórei , kde nehrozila možnosť úniku informácií ku spoločnosti Disney.
Pôsobivú hudbu k filmu zložil Abel Korzeniowski.
Film nepatrí do kategórie snímok, na ktoré sa poženú davy návštevníkov, ale určite osloví menšiu skupiny „fajnšmekrov“ a bezpochyby sa zaradí do filmovej histórie ako prvý partizánsky film !
Zdroje : uproxx.com, movieweb.com, collider.com, hollywoodreporter.com, geektyrant.com
